sâmbătă, 21 februarie 2009

El nu e el, el e Dracu

"Mi-e ruşine că acest judeţ este reprezentat de un om care a fost turnător la Securitate”. Aşa şi-a început ieri conferinţa de presă primarul Constanţei, Radu Mazăre, după ce a aflat că CNSAS a decis că prefectul a făcut poliţie politică în timpul
regimului comunist. „Acum îmi explic ura şi răutatea cu care a acţionat dl prefect împotriva mea şi a echipei Mazăre, deşi în perioada în care a fost consilier local nu a dus-o rău. Un om normal la minte nu ar fi acţionat împotriva intereselor oraşului, aşa cum a făcut în permanenţă, timp de doi ani şi jumătate, prefectul. Unul zdravăn la cap nu ar fi dat telefon şefului poliţiei atunci cînd am atins cu oglinda
maşinii o femeie pe stradă”, a adăugat Mazăre. În opinia lui, pînă în 1989, turnător la Securitate era o persoană care stătea de vorbă la un şpriţ cu prietenii şi apropiaţii, iar a doua zi dimineaţă lua hîrtia şi pixul şi îi turna. „Se ştie că dacă faci pact cu Diavolul şi semnezi angajament, nu îţi mai dă drumul Dracu’. Te ţine pînă intri în groapă. Cu angajamentul făcut, prefectul era o marionetă. Îl chemau: “Ia fă-i plîngere lui Mazăre!”. „’Trăiţi!”, răspundea el. Explicaţia e foarte clară în cazul lui: el nu e el, el e Dracu’”, a mai spus Mazăre.

„A făcut de ruşine machedonii”

Primarul a amintit că în judeţul Constanţa sînt foarte mulţi aromâni care au luptat împotriva comuniştilor. „S-au ascuns în munţi şi nu s-au predat. Prefectul a făcut de ruşine machedonii. Să ajungă în fruntea judeţului, cu un Guvern de dreapta, la 17 ani după revoluţia anticomunistă, un machedon turnător la Securitate?! I-a făcut de rîs! Mă intrigă tupeul pe care îl are şi acum, în ceasul
al 12-lea. Eu, în locul lui, îmi strîngeam bagajele, puneam capul în pămînt şi plecam acasă. Deocamdată, decizia CNSAS atestă că dl Culeţu a făcut poliţie politică... Turnător ordinar! Măcar dacă era ofiţer, dar nu... E... stropitor”, a continuat primarul. În ce priveşte intenţia declarată a prefectului de a contesta decizia CNSAS, Mazăre a afirmat că este o reacţie normală, prefectul aflîndu-se într-o situaţie ingrată. „Doi ani şi jumătate s-a chinuit să mă bage pe mine în puşcărie, iar acum riscă să intre el. Ştiţi foarte bine că a făcut declaraţii că nu a colaborat cu Securitatea. Moralistul făcea pe arhanghelul dreptăţii: “Legea, pentru mine, este lege”... şi el era ciripitor la Securitate... Dar timpul le rezolvă pe toate... Duţu e trimis în judecată, şeful Poliţiei a plecat, şeful Procuraturii a plecat, prefectul e turnător... Timpul are grijă de toate şi le aşază”, a mai spus primarul.

A făcut poliţie politică... dar nu în maniera prevăzută de lege?!

Dacă în urmă cu o săptămînă, prefectul nega cu fermitate că ar fi avut vreun fel de legătură cu Securitatea, ieri şi-a nuanţat declaraţiile: „Azi dimineaţă am citit şi eu legea, pentru că din ce am înţeles eu cînd am ieşit de la CNSAS, nu acesta era verdictul. La art. 5 din L188/1999 se specifică clar că poliţia politică se face prin rapoarte, note, informări prin care trebuie să fie lezate drepturile şi libertăţile cetăţeanului. Deci, în maniera în care este prevăzută în lege colaborarea cu Securitatea, eu nu mă regăsesc. Nu răspund la întrebări decît la conferinţa în care voi prezenta dosarul. Voi contesta decizia, voi face public şi dosarul, vă voi spune absolut tot”. Culeţu a ţinut să dea o replică şi afirmaţiilor primarului Constanţei: „Cred că războiul a ajuns la paroxism. Această manieră de comportament este caracteristică dlui Mazăre, care nu are educaţia necesară ca să se comporte ca un om din administraţie”, cuvinte
pe care, nu cu mult timp în urmă, le-a folosit şi la adresa preşedintelui CJC.

“O Mona Muscă a politicii constănţene”

Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, a răspuns afirmaţiilor prefectului: “E adevărat! Recunosc public! Nu am aceeaşi educaţie ca a d-lui prefect Culeţu. Nu mi-am vîndut prietenii, vecinii şi rudele sau aromânii. Aşa este, d-le prefect! Eu nu am fost informator politic şi turnător. Şi nici Radu Mazăre nu a fost. Am avut altă educaţie, deşi la Institutul de Marină Mircea cel Bătrîn o persoană din trei era agent al Securităţii”. Constantinescu a afirmat că, pentru el, un colaborator al Securităţii, indiferent de angajamentele sau delaţiunile făcute în scopul de a promova în carieră în regimul comunist are şi ulterior acelaşi calificativ: este un român de ultimă speţă. „Dacă sursele dvs. confirmă că prefectul a făcut poliţie politică este foarte grav, pentru că este primul prefect din estul Europei care este deconspirat.”, a adăugat Constantinescu. În opinia preşedintelui CJC, legăturile cu Securitatea explică ascensiunea profesională a prefectului: „Iată de ce a ajuns dintr-un director de filială de bancă obscură din Constanţa directorul Sucursalei ING, iată de ce a ajuns prefect, pentru că serviciile
secrete l-au avut permanent sub control. S-a şi dovedit că, după 1989, serviciile secrete şi cei care le-au dirijat din umbră au numit în funcţii importante oameni controlabili şi şantajabili. Iată cine e prefectul: o Mona Muscă a politicii constănţene.” Constantinescu a anunţat că depune plîngere penală împotriva prefectului la Parchetul de pe lîngă Judecătoria Constanţa pentru fals în declaraţii publice şi uz de fals, întrucît a semnat declaraţii publice în care susţinea că nu a colaborat cu fosta Securitate. „O să-i cer prim-ministrului să ia act de această situaţie şi să-l demită de urgenţă pe prefect. Nu mai are calitatea morală să ceară respectarea legii în teritoriu, lăsînd la o parte ruşinea făcută constănţenilor şi aromânilor. Cum să mai ceară unui Consiliu Local să respecte legea, cînd el însuşi nu a respectat-o”, a adăugat Constantinescu.